FOUT HÈ?!

Standaard

je hebt het toch gelezen

Door de huidige Social media is de journalistiek aan het veranderen. Niet alle journalisten weten wat ze ermee aanmoeten (u leest het goed, dat was zojuist een understatement) en zitten wanhopig te piekeren. Een houding die ze niet gewend zijn als nieuwsjagers. Ondertussen wacht men wanhopig op veranderingen, veranderingen waardoor journalisten niet meer hoeven te vrezen voor een lege broodplank.

Met die veranderingen zijn er misschien ook wel andere dingen mogelijk. Sowieso komt er meer ruimte voor creativiteit omdat men met de kleine budgetten steeds weer nieuwe oplossingen moet zoeken. Ik denk ook dat er andere dingen zullen gebeuren. Misschien komt er namelijk wel ruimte om de oude of huidige – het is maar net hoe je het wilt noemen – journalistiek te doorbreken. Wat ik daar mee bedoel? Wel, misschien heeft u het als lezer wel niet door. Maar de journalistiek zit vol regeltjes. Aan de hand van al die regeltjes worden artikelen geschreven. Als journalist in spe rekenen ze je dubbelhard af als je eens probeert om één van de regeltjes te omzeilen. Hoe had je het lef!

Regeltjes? Hoor ik nu menig hersen denken. Zijn er regels in de journalistiek? Jaja, ik weet het, het is bijna een paradox. Maar weet u, ik heb de afgelopen 200 woorden al vaak een journalistieke zonde begaan. Ik gebruikte woorden als ‘dingen’(te vaag), ‘ik’(dat mag gewoon niet) en ‘sowieso’ (spreektaal). Als kers op de taart of misschien juist als druppel die de emmer doet overlopen (het is maar net vanaf welke kant je het bekijkt) gebruik ik ook nog vragen. Zelfs een vraagteken in de kop. Not done in de journalistiek.

Natuurlijk doen journalisten dat allemaal om zich van de amateurjournalistiek te onderscheiden (bestaat dat eigenlijk wel? Amateurjournalistiek). Maar wie weet, misschien werkt het wel averechts. Misschien is het nu juist tijd om eens de code te doorbreken. Misschien lezen de mensen ook wel artikelen die niet aan de hand van allerlei regels zijn geschreven. Alle journalisten denken nu: misschien, misschien, misschien…. Kom nu eens met een goed argument! (uitroeptekens mogen trouwens eigenlijk ook niet)

Vooruit dan, hierbij een sterker argument. Ondanks al mijn vreselijke journalistieke zonden tot nu toe, hebt u toch wel mijn verhaal tot hieraan toe gelezen. En dat is toch het doel van een journalist? Dat iedereen zijn verhaal leest?

Dat was het wel zo ongeveer, dank u wel voor het lezen, nog een prettig weekend en tot de volgende keer!

Geef een reactie

