Identiteit

Standaard
Sommige kranten stralen status uit. Foto: Multipress.com

Sommige kranten stralen status uit. Foto: Multipress.com

 

De kracht van tijdschriften is identiteit. Als jij vertelt dat je Vrij Nederland leest, hebben mensen een heel ander beeld van je dan wanneer je verteld dat Opzij echt jouw musthave voor het weekend is. Lezers voelen zich waarschijnlijk meer gebonden aan tijdschriften aangezien het inspeelt op één onderwerp wat zij interessant vinden. 

Sommige kranten hebben ook wel echt een imago en daardoor ook een statussymbool. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het NRC handelsblad of het Financieel Dagblad. Ik zie regelmatig mensen breeduit in de trein hun ‘roze krant’ lezen. Laatst was er een meneer en die grijnsde eens vriendelijk en zei erbij ‘moet voor me werk’. Zodat hij  in ieder geval zeker wist dat wij doorhadden dat hij geen schoonmaker was.

Andere kranten hadden vroeger altijd een sterk imago, maar zijn veranderd. Zoals de Volkskrant, eerst een katholieke krant, tegenwoordig vooral politiek links.

Misschien kunnen kranten wel verbeteren door nieuws op één gebied te leveren, bijvoorbeeld sport of politiek. Nu hebben lezers vaak dat ze lang niet alle onderwerpen in een krant interessant vinden. En waarom een krant kopen waarvan de helft je helemaal niet interesseert?

Als je trouwens een specifieker publiek hebt, ben je ook aantrekkelijker voor adverteerders. Sportwinkels zullen waarschijnlijk best interesse hebben in een Sportdagblad.

Bron: Elseviermedia.nl vooraankondiging Handboek Tijdschrift

Bron: Volkskrant.nl- Maak van kranten peperduur statussymbool

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s