#1: Kwaliteit

Standaard
Foto: dutchcowgirls.nl

Heeft de journalistiek een keurmerk nodig? Foto: dutchcowgirls.nl

Windesheim is niet de enige die de afgelopen jaren te kampen heeft gehad met de kwaliteit in de journalistiek. Ook aan andere nieuwsbronnen wordt getwijfeld. Zoals in dit artikel de leukheid van het NOS wordt besproken. Leukheid en kwaliteit (of ‘serieus’)kunnen blijkbaar niet samen, aangezien de schrijver direct spreekt van lichtheid. Als u tijdens het lezen van dat artikel even naar beneden scrolt dan staat er onderin een reactie van Hans Laroes. Hij vindt dat je ‘leuk nieuws’ beter ‘toegankelijk nieuws’ kan noemen.

Bij deze discussie komen er bij mij twee vragen op:

Voor kwaliteitsnieuws wordt al langer gevreesd. Ook door de Nederlanders zelf. Zo bleek uit een onderzoek van de Universiteit van Amsterdam dat de helft van de Nederlanders graag een keurmerk voor kwaliteitsjournalistiek willen.

Het begrip kwaliteitsjournalistiek is vaag.

Dat aan de kwaliteit van het nieuws van de NOS getwijfeld wordt begrijp ik enigszins. Zelf heb ik de app van de NOS op mijn telefoon. De NOS heeft als service dat   je een berichtje krijgt wanneer er groot nieuws is. Een geruststellende gedachte voor mij want ik mis regelmatig belangrijke issues. Nu kreeg ik de afgelopen week af en toe meldingen over Sven Kramer. Dat is niet helemaal wat ik me voorstel bij belangrijk nieuws. Ik had juist wel weer verwacht een berichtje te krijgen zodra de nieuwe paus gekozen was, maar dat bleef achterwege.

Andere mensen vinden het juist wel heel belangrijk dat ze een bericht krijgen over Sven Kramer. En vinden dat helemaal geen leukigheidje. Een keurmerk zal dus nooit objectief kunnen zijn. Aan de andere kant kunnen we hier juist op inspelen. Mensen willen elk nieuws van hun eigen interessegebied. Waarom hebben we eigenlijk geen dagelijkse sportkrant? Het AD had in 2008 een tijdelijke sportkrant, zie hieronder voor een filmpje. Uiteindelijk best wel een succes, al zegt AD het zelf.

Klik hier om meer te lezen over toegankelijkheid in de journalistiek.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s